stad © A. van Roekel


[home]

Alles in cirkels

© Annemieke van Roekel / De Vuurberg - 4 augustus 2022


© A. van Roekel



Theater

Hanna van Hendrik

Gezien op 30 juli 2022 op Vliegveld Twenthe Evenementenlocatie te Enschede

Een boerin raakt haar boerderij, haar man en haar dochter kwijt. Dit alles tegen de achtergrond van grote omwentelingen in de landbouw in Nederland en in Twente in 1971. De ruilverkaveling zet alles op zijn kop en het boerenleven zal definitief veranderen.

Hanna van Hendrik is een aangrijpend theaterspektakel, dat voortdurend heen en weer springt in de tijd. De hoofdrol is voor Hanna (Johanna ter Steege, tevens initiatiefneemster), een Twentse boerin die te maken krijgt met de grote uitdagingen van die tijd: mechanisatie en ruilverkaveling. Het leven als 'keuterboer' loopt in Nederland op zijn eind.

Het eerste deel speelt zich af op het boerenerf, met Lenie 12, Roza 11, Grietje, Aaltje 18 en Gerda 33 rustig herkauwend in de stal. Hanna's jeugdvriendin Ria (Magda Nij Bijvank), bankmedewerkster, komt haar mededelen dat de bank Hanna geen leningen meer verstrekt en de schulden betaald moeten worden. Langzaam wordt duidelijk dat Hanna er alleen voor staat.

Haar vader Bert (Jan Roeringa), die zij kost wat kost wil beschermen, is al op leeftijd. Haar zeven jaar geleden overleden echtgenoot is haar nog tot steun, soms verschijnt hij aan haar. Die steeds terugkerende wens van een ander te willen beschermen, soms ten koste van jezelf, zijn terugkerende elementen in het stuk.

We springen terug in de tijd, van de verliefdheid tussen Hanna en Hendrik (afwisselend gespeeld door Stefan de Walle en Tjebbo Gerritsma), maar ook de herinneringen van Hanna's vader van op de boerderij ondergedoken Joodse kinderen, met een fantastisch dansspel van meisjes met lange vlechten en koffertjes. Tussendoor spelen grote boerenopstanden, tegen de ruilverkaveling, met opvallende gelijkenissen met onze tijd. Zo wisselen drama's en geluksmomenten elkaar af, en wordt de kijker het huwelijksfeest van Hanna en Hendrik in gezogen.

Orakel en verzoening
De tweede locatie is in huis, de kinderen worden geboren. Via flashbacks wordt duidelijk dat Hendrik overlijdt doordat hij in de stal door een stier (of koe) wordt doodgedrukt. Het is dan 1964. Er spelen conflicten met puberdochter Wilma (Marliz van Til). Wie gaat de boerderij overnemen? Positieve economische vooruitzichten ontbreken, maar loyaliteit geeft niettemin spanningen. Niemand wil elkaar teleurstellen. Uiteindelijk leidt een oplopend conflict ertoe dat Hanna's dochter wegloopt, wat wordt aangekondigd door haar kleindochter, een verschijning, want zij is dan nog niet geboren.

Het is een aangrijpend moment, en ook hier is de muziek (Her Majesty) erg sterk. Zonder dat je je bewust bent, ben je 'het lijntje in de tijd'. De vertelster/zangeres (Naomi van der Linden), met een dubbelrol als schoonzoon en kleindochter, ontpopt zich als een orakel.

Uiteindelijk lukt het Hanna, die de dood van Hendrik al die jaren niet kon of wilde verwerken, het verlies van haar bedrijf en echtgenoot te accepteren. Voor de tweede keer wordt het publiek fysiek meegezogen in de emotie: de overgang van de tweede naar de derde locatie vindt plaats in de uitvaartprocessie.

Het derde deel is buiten, waar Hendrik symbolisch wegrijdt op een boerenkar en de vertelster/kleindochter de rol van verzoener op zicht neemt; een mogelijke verzoening tussen moeder en dochter, die elkaar al tientallen jaren niet meer hebben gezien, en acceptatie.

Foto linksboven: de stal in het eerste bedrijf


AmsterdamsMilieu is een initiatief van De Vuurberg © Annemieke van Roekel 2022.
Laatste wijziging: 4 augustus 2022