Biologische Handel & Afzet: |
|
De Brandnetel blijft idealistisch In: Ekoland, december 2005 Download pdf >> 613 kb |
Intro: Jos van Duinen, mede-eigenaar van de zelfstandige natuurvoedingswinkel Brandnetel in het centrum van Leiden, schaamt zich om een biologische peer van anderhalve euro te verkopen. Iedere vrijdag verkoopt hij zijn hele assortiment met tien procent korting. En dat werkt. De winst per product is minder maar de totale omzet verviervoudigd. Een belangrijke trend vindt hij de enorme keuze aan biologische producten dankzij de aanvoer vanuit de hele wereld. Appels komen uit Zuid-Amerika terwijl ook de Nederlandse voorradig zijn. En er komt steeds meer gemaksvoedsel zoals kant- en klaarproducten, voorgesneden groenten en sapjes. |
Wessanen bouwt aan merken In: Ekoland, april 2005 Download pdf >> 476 kb |
Intro: Wessanen introduceerde deze maand (april 2005) een nieuwe productlijn van Zonnatura in de supermarkt, deels met EKO-keurmerk. Na een periode van reorganisatie worden daarmee ook de resultaten zichtbaar van productinnovaties waar de bio-multinational het afgelopen jaar druk mee is geweest. Wessanen wil bovendien succesvolle merken internationaliseren. Actueel: Sinds maart 2006 is Wessanen volledig eigenaar geworden van Natudis. Hoofdbestuurder en één van de oprichters van Natudis, Nico Broersen, verkocht de resterende aandelen aan Wessanen, die al zeventig procent in handen had, en zal op 1 juli terugtreden als hoofdbestuurder. |
Hema staakt verkoop bio-producten In: Milieudefensie Magazine, februari 2005 Download pdf >> 139 kb |
Intro: Het grootwinkelbedrijf Hema verkoopt geen biologische producten meer. In 2004 stopte het bedrijf met de verkoop van EKO-chocolade, vooral bonbons. Erder werd de verkoop van biologische wijn gestaakt. In beide gevallen hebben commerciële overwegingen de doorslag gegeven. Een te groot productaanbod in combinatie met een gebrek aan presentatieruimte leidde ertoe dat de Hema besloot te stoppen met de verkoop van biologische bonbons. Ook bij wijn was de tegenvallende verkoop de oorzaak. De Hema gaf geen extra informatie in het schap dat het om biologische producten ging. Volgens de filosofie van het grootwinkelbedrijf 'dienen producten zichzelf te verkopen'. |
Biologische shakes en sweets voor treinreizigers In: Ekoland, juli/aug. 2003 Download pdf >> 485 kb |
Intro: Odette Oostindiën is met de formule Shakie's vijf jaar geleden ingesprongen op een nieuwe markt voor voeding-onderweg. In de stationshallen van Amsterdam Centraal en Utrecht kan de treinreiziger terecht voor vers geperste vruchtensappen, vruchtenshakes, snacks en sweets, waarbij zoveel mogelijk gebruik gemaakt wordt van biologische ingrediënten. Oostindiën wil meer winkels openen op andere grote Nederlandse stations. Actueel: Inmiddels zijn er ook filialen geopend op de stations Amsterdam-Amstel, Nijmegen, Leiden en Eindhoven. |
Minder praten, meer doen In: Ekoland, maart 2002 Download pdf >> 528 kb |
Minister Brinkhorst op EKO-congres: 'Nederland kan nog veel leren' Intro: Tijdens het jaarlijkse EKO-congres, ditmaal in de Utrechtse Jaarbeurs, waren reclamebureaus en marketeers niet zo dominant aanwezig als in vorige jaren. Concrete plannen zoals de ketenaanpak varkenshouderij en cijfers afkomstig uit de jaarlijkse EKO-Monitor werden gepresenteerd. Positieve berichten zoals een succesvolle bio-zuivelbranche, een landbouwareaal van inmiddels 1,9 procent en het aanhoudende geloof in de vijf procentdoelstelling in 2004 zetten de toon. |
C1000 wil inhaalslag maken In: Ekoland, februari 2002 Download pdf >> 468 kb |
Intro: Met gemiddeld honderd biologische producten in het assortiment, wil C1000 een inhaalslag maken voor wat betreft het EKO-aanbod, aldus Karel-Jan van den Hoven, voorlichter van het moederbedrijf Schuitema. Het EKO-aanbod wisselt sterk per C1000-filiaal omdat de eigenaren zelfstandig ondernemer zijn die de mogelijkheid hebben om hun assortiment aan de lokale vraag aan te passen. |
Brinkhorst: 'Omschakelingsregeling nog niet van de baan' In: Ekoland, november 2001 Download pdf >> 615 kb |
Subtitel: Debat in Rode Hoed: bekende gezichten en bekende verhalen Intro: 'De supermarkten wijzen naar de fabrikanten, de fabrikanten wijzen op hun beurt naar de boeren en Milieudefensie heeft altijd gelijk.' Zo schetst LTO-voorzitter Gerard Doornbos de teneur van de biologische landbouw in Nederland. |
Konmar kan groener In: Ekoland, juli/aug. 2001 Download pdf >> 575 kb |
Subtitel: Laurus-metamorfose voorlopig ten koste van bio-aanbod Konmar. Intro: Het ziet er niet naar uit dat de nieuwe Konmar zijn koppositie in supermarktland voor het biologische product gaat behouden. Want het aanbod is op het eerste gezicht vergelijkbaar met dat van Albert Heijn, die de afgelopen jaren behoorlijk aan de weg heeft getimmerd. 'We willen wel aanvoerder blijven en komen daarom in de toekomst met een biologisch huismerk', aldus een woordvoerder van het concern. |
Belang kwaliteitszorg in AGF neemt toe In: Ekoland, mei 2001 Download pdf >> 446 kb |
Intro: Buitenlandse afnemers stellen vaak aanvullende eisen aan het Nederlandse biologische product, is de ervaring van Koos Bakker, directeur van Odin. Zo willen supermarkten in sommige Europese landen alleen producten die gegarandeerd zonder mest uit de bio-industrie zijn geteeld en doen zij geen concessies aan het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen die volgens Europese normen in de biologische landbouw zijn toegestaan. Ook krijgen telers en groothandelsbedrijven in toenemende mate te maken met strengere eisen betreffende hygiëne en milieuzorg. |
Albert Heijn maakt werk van biologisch assortiment In: Ekoland, maart 2001 Download pdf >> 431 kb |
Intro: Biologische producten vallen in de schappen van Albert Heijn niet meer weg te denken. Met kortingsacties wil Albert Heijn het biologisch product meer bekendheid geven en toegankelijker maken voor de klant. Binnenkort wordt het assortiment uitgebreid van 230 naar 250 producten. De filialen van AH bieden gemiddeld bijna honderd biologische producten te koop aan, zo bleek uit recent onderzoek van Greenpeace en Milieudefensie. |
Gezamenlijk werken aan de groei In: Ekoland, december 2000 Download pdf >> 483 kb |
Intro: 'De belangenbehartiging van de biologische landbouw zal formeel worden ingebed in de LTO-organisatie', zegt sectormanager Open Teelten van LTO-Nederland, Addy Risseeuw. De werkgroep Biologische Landbouw binnen de Land- en Tuinbouworganisatie wordt een vakgroep en krijgt hiermee de status van een sector. Meer uitwisseling binnen LTO-Nederland en tussen de gewestelijke organisaties en meer samenwerking met de biologische sector moet leiden tot een evenwichtige groei van vraag en aanbod van het biologische product. |
Skal in omschakeling In: Ekoland, november 2000 Download pdf >> 547 kb |
Subtitel: Communicatie en systematiek moeten handhaving verbeteren Intro: Zwaar weer voor controle-organisatie Skal. Na een directiewisseling begin dit jaar, een roep om marktwerking in de controle door de 'Adviescommissie Plan van Aanpak' en berichten over betrokkenheid bij Franse fraudezaken onlangs ook nog eens uiterst negatieve publiciteit in het actualiteitenprogramma Nova. Intussen werkt Skal hard aan verbetering van haar werkwijze. |
Ekoproducten via internet In: Ekoland, november 1999 Download pdf >> 479 kb |
Subtitel: Nieuwe ontwikkelingen in thuisbezorging Intro: Bezorgdiensten van Eko-producten bieden hun klanten steeds vaker de mogelijkheid bestellingen te doen via internet of per e-mail. De verwachting is dat via internet meer mensen worden bereikt en het verwerken van bestellingen snel en efficiënt kan plaatsvinden. Ook de wijze van bezorging breidt zich uit: van bestelauto naar landelijk per post en in Amsterdam nu zelfs per pizzakoerier. |
Groene passage doet goede zaken In: Ekoland, juli/aug. 1999 Download pdf >> 518 kb |
Intro: Terwijl Nederland nog maar de helft van de kippen en eieren eet vergeleken met de periode voor de dioxinecrisis, zijn de eieren in de natuurvoedingssupermarkt in de Rotterdamse Groene Passage uitverkocht. Maar ook in een week zonder dioxinecrisis lopen de winkels in de Rotterdamse Eko-straat bijzonder goed. |
Varkensketen tekent convenant In: Ekoland, april 1999 |
Intro: Op 8 maart werd het Convenant Biologische Varkenshouderij in Den Haag aangeboden aan minister Apotheker van LNV. Met het convenant maken 22 organisaties en bedrijven zich hard voor de productie en afzet van 450.000 biologische varkens in 2005, drie procent van de vijftien miljoen varkens die Nederland jaarlijks produceert. Bij gangbare varkenshouders is de belangstelling voor omschakeling naar een biologische productiemethode de laatste jaren sterk gegroeid, mede als gevolg van de noodzaak tot herstructurering. |
Terug naar Landbouw & Voeding Laatste wijziging: 8 april 2013 [home] [top] [contact] [disclaimer] |